”Mutta eihän kukaan oikeasti lähde näistä hommista tuolla tavalla. Toimitusjohtajat lähtevät joko eläkkeelle tai saavat potkut tai siirtyvät toisen palvelukseen. Miten ihmeessä me oikein kerromme tästä?” mietti hallituksen puheenjohtaja ja katsoi minua kiusaantunut ilme kasvoillaan.
”En usko, että meillä on muuta mahdollisuutta kuin kertoa totuus”, sanoin minä. ”Minä lähden, koska minun on nyt oikea aika ryhtyä yksityisyrittäjäksi.”
Olimme sopineet asian jo loppuvuodesta 2012 ja laittaneet paperin pöytälaatikkoon, mutta kuluvan vuoden alussa tilanne oli pakko ottaa taas puheeksi. Hallituksen piti etsiä seuraaja, tiedottaminen piti suunnitella ja niin edelleen.
Kuluneet neljä ja puoli vuotta yli satavuotiaan kirkollisen kustannusyhtiön Kotimaan toimitusjohtajana ovat olleet fantastinen retki uuteen ympäristöön, isänmaan tilaan sekä omaan itseen. Median myrsky on iskenyt koko voimallaan yhtiöön. Paljon vaikeita valintoja on tehty, toisaalta paljon uutta ja kutkuttavaa on käynnistetty. Yhteishenki ja kyky rakentavaan vuoropuheluun ovat onneksi säilyneet läpi ankaran ajan.
Kustannusmaailma eri muodoissaan on ollut kotipesäni kohta 30 vuotta. Olen rakastanut lehtiä ja kirjoja, niiden tekemistä ja niiden tekijöitä. Kirkko ei ole ollut samalla tavalla kotipesäni, mutta olen aina tuntenut lämmintä kunnioitusta sitä kohtaan. Suomen ja sukuni tarinaa – ja siten minunkaan tarinaani – ei voi kirjoittaa ilman sitä.
Tarinoiden dramaturgiaan kuuluvat rauhallisesti kehittyvät jaksot ja nopeat käänteet. Nopea käänne olisi kuitenkin vähättelyä, jos ajattelen viimeistä kolmea vuotta. Kustannusalalla olemme nähneet 500 vuoden aikana kehittyneen liiketoimintamallin murtuvan käsiin. Median portit ja portinvartijat ovat paikallaan, mutta muurit ympäriltä ovat kaatuneet ja kansanjoukot rynnistävät siellä, missä ennen oli kuri ja järjestys. Tilaus- mainos ja irtomyyntitulot ovat ehtyneet ja toimituksista, kustantajista ja kirjakauppiaista on tullut samaa rakkautta ja huomiota etsivää massaa kuin muistakin. Viestinnän ruhtinailta on riisuttu koreat ansiomerkit ja viety näyttävät palatsit.
Median murros ei ole erikoistapaus, vaan ennakkotapaus. Gutenbergin painokone oli viestintäteknologia, mutta se loi edellytykset aivan uudenlaiselle maailmalle: uudelle ihmiskäsitykselle, tieteelle, kaupalle ja yhteiskuntajärjestykselle. Tätä uutta maailmaa jäsentämään kehittyi instituutioita: kansallisvaltioita, puolueita, pankkeja, (protestanttisia) kirkkoja, sanomalehtiä, tavarataloja, yliopistoja ja virastoja.
Meidän aikamme uusi viestintäteknologia – internet, algoritmit ja mobiililaitteet – mullistaa taas kerran kaikki ihmisten välisen yhteydenpidon muodot. Muutos synnyttää uudet rakenteet ja hävittää tai muuttaa vanhat.
Perinteisen instituution – vaikkapa mediafirman – palveluksessa tämä on piinallisen selvää joka päivä. Teoria on helppoa: maailma muuttuu ja siihen on sopeuduttava. Käytäntö sen sijaan on vaikeaa: tämän hetken elintoiminnot ovat täysin riippuvaisia vanhoista malleista, jotka rapautuvat ja vaativat siksi valtavasti huomiota. Instituution alkuperäinen voima kääntyy sen suurimmaksi heikkoudeksi. Johtajan on hirvittävän vaikeaa pelata taitavaa hyökkäyspeliä samaan aikaan, kun puolustus vie miltei kaiken huomion.
Puolitoista vuotta sitten pidin perusteellisen strategiasession itseni kanssa: Mitä ja miksi ympärillä tapahtuu? Mitä minä osaan? Milloin olen onnellisimmillani? Milloin olen onnistunut olemaan hyödyksi muille? Entä milloin minun pitää tehdä päätöksiä?
Lopputulos oli hämmästyttävän selvä: minun on keskityttävä siihen, mikä kasvaa ja annettava muutokselle määräaika. Minun työhistoriallani maailma tarjoaa palkkatyötä pääasiassa vanhan median parissa eli purkuhommissa, mutta minun osaamiseni on käypää tavaraa myös uudessa viestinnän maailmassa ja intohimoni on rakentaa. Minun on siis palattava yrittäjäksi.
Perustin Great Pointin 2006 organisoidakseni omaa työntekoani. Nyt Great Point käynnistetään uudestaan hyvin erilaisista lähtökohdista. On sanottu, että strategia on halun ja mahdollisen välinen dialogi. Minusta näyttää, että juuri nyt nämä kaksi paiskaavat kättä leveä virne kasvoillaan. Minä haluan rakentaa ja nyt on tilausta viestinnän palveluille, jotka vastaavat verkostoaikakauden haasteisiin.
Great Point on sisältötoimisto, jonka tavoite on tehdä strategisesta, ketterästä ja mitattavasta viestinnästä asiakkaalle niin helppoa kuin suinkin.
”Miten ihmeessä me oikein kerromme tästä?” on juuri oikea kysymys. Great Point aikoo toimittaa vastauksia.