Jos minun pitäisi mainita yksi parin viime vuoden aikana elämääni kohentanut media, niin se olisi podcast, joiden kuunteleminen on muuttanut aikaisemmin tylsät arjen tilanteet miltei pieniksi juhlahetkiksi. Kun jostakin oikein innostuu, ei malta olla itsekin kokeilematta. Saanko esitellä: 10x Finland Podcast.
Ensimmäinen podcast, johon koskaan törmäsin, oli sisältömarkkinoinnin (äskettäin Suomessa vierailleen) kummisedän Joe Pulizzin ja hänen kollegansa Robert Rosen This Old Marketing. Näin sen logon Content Marketing Instituten blogin kyljessä ja pian ohjauduin iTunesin Podcast-sivuille. Lähetystä oli niin hauska kuunnella, että sain hyvän lisäsyyn lähteä iPhoneni kanssa juoksulenkille. Musiikin kuuntelu oli jo aiemmin tehnyt juoksemisesta mukavaa, mutta podcastien kuuntelu sai oikein odottamaan lenkkareiden vetämistä jalkaan.
Pulizzin ja Rosen jutustelu oli tuttavallista, innostunutta, hauskaa ja hyödyllistä. Joka jaksosta opin jotakin uutta, mutta samalla itse kuuntelukokemus oli rentouttava – melkein kuin olisin itse ollut mainioiden kaverien mukana pöydässä. Hiljalleen löysin muut podcastit. Uusi maailma alkoi aueta. Oleellista valinnassa ei ollut kansigrafiikka tai ohjelman nimi, vaan se, että sen tekijä oli tuttu muusta yhteydestä. Tim Ferriss kirjoistaan, James Altucher blogistaan, a16z-podcastin riskisijoittajat twitter-fiidestään. Podcast oli väylä päästä lähes intiimiin kosketukseen näiden kiinnostavien ihmisten kanssa. Ne myös toimivat kuten kaikki muukin verkostotalous: yhden kautta löytää aina muita.
Ohjelmien muoto sinänsä on simppeli, ne ovat yleensä monologeja tai keskusteluja, miltei kuin ladattavia radion ajankohtais- tai tiedeohjelmia. Mutta ei aivan. Ne ovat paljon tarkemmalle (ja toisaalta usein maailmanlaajuiselle) kohderyhmälle tehtyjä kuin perinteinen radio ja lisäksi innostuneempia ja perusteellisempia. Ohjelman isäntä tai emäntä ei haastattele vierasta journalistin kaikkitietävästä ja haastavasta näkökulmasta, vaan elää itse täysillä mukana asiassa, jonka kokee omakseen. Sellaisen keskustelun äärellä tuntee itsensäkin tervetulleeksi.
Hiljalleen podcasteista on tullut lempiajanvietettäni. Yleensä teen jotakin muuta samalla, juoksen, silitän paitoja, ajan autoa, istun junassa tai odotan unta. Kaikki ne hetket, jotka aikaisemmin olivat rasittavia, ovat nyt täynnä uutta ja innostavaa. Aikamoinen elämänlaadullinen trendihyppäys.
Jo vuosi sitten syksyllä, kun Marko Ahtisaaren kanssa viimeistelimme kirjaamme 10X Finland – Miksi media irtoaa liitoksistaan & miten rakentaa Suomelle kymmenen kertaa lupaavampi tulevaisuus, pohdimme, että kansainvälistä näkökulmaamme olisi luontevaa tuoda paikalliseen yhteyteen podcast-keskustelujen kautta. Nyt siitä tulee totta. Ensimmäinen 10X Finland Podcast on tänään tarjolla Libsynissä, iTunesissa ja Google Musicissa. Isäntänä olen minä yksin, koska Marko ei ehdi startup-kiireiltään Bostonista säännöllisesti mukaan.
Ensimmäisessä jaksossa Marko kuitenkin on mukana – itseoikeutettuna kunniavieraana – ja aina silloin tällöin tulevaisuudessakin. Palasimme keskustelussamme kirjamme äärelle. Missä osuimme oikeaan (ainakin alustat, meset, luonnonvoimat ja päätöksenteko), mistä voisimme jatkaa (viestintä, 1000X-mahdollisuudet, botit, oppivat koneet ja lohkoketjut) ja minkä puolesta nyt pitäisi taistella (avoimen internetin, sivistyksen)?
Toisessa jaksossa keskustelemme Leeni Peltosen kanssa unesta. Leeni oli vielä jokin aika sitten Suomen legendaarisimman naistenlehden Kotilieden päätoimittaja, mutta teki elämänmuutoksen ja ryhtyi yrittäjäksi ja kirjoitti kirjan unesta. Puhumme siitä, miten ja miksi kunnon unesta on yhtäkkiä tullut ravinnon rinnalla se tärkein elämäntaito sekä käymme läpi koko joukon käytännön vihjeitä parempaan uneen.
Kolmas jakso keskittyy yrityksen kasvattamiseen, johon meidät johdattaa Olli Muurainen. Ollin perustama Management Events on liikkeenjohdon tapahtumiin keskittynyt, alansa johtaviin kuuluva palveluyritys, joka toimii jo 11 maassa. Millaisia ovat olleet visiot, päätökset, taktiikat ja painopisteet suomalaisittain ainutlaatuisen menestyksen takana?
Näin aluksi julkaisen kolme jaksoa kerralla, jotta pääsemme heti kunnolla vauhtiin, mutta jatkossa Podcast ilmestyy joka toinen viikko ja vieraina on laajasti 10X Finland -teemaan liittyviä ihmisiä. Myös aiheiden kirjo on lavea. Saatamme puhua yhtä hyvin taiteen tehtävästä tai kaupunkien kasvusta kuin demokratia tulevaisuudesta tai esineiden internetistäkin. Oleellista on, että haastateltava on pannut itsensä likoon ja hänen tekemisillään saattaa olla Suomen – ja tämän podcastin kuuntelijoiden – kannalta tuntuvia positiivisia vaikutuksia.
Great Blog on jatkossakin Great Pointin blogi, joka keskittyy viestintään ja sisältömarkkinointiin. 10X Finland on erillinen oma asiansa, jolla on oma kotisivunsa, josta löydät tietoa haastateltavista, linkkejä liittyen ohjelmassa esiintyviin teemoihin ja tietenkin mahdollisuuden tilata sähköpostiisi tiedon aina uudesta ohjelmasta.
Hyviä kuunteluhetkiä!