Julkaisija-lehdelle antamani haastattelu paperimedian tulevaisuudesta on nyt luettavissa kokonaisuudessaan lehden verkkosivuilta. Vertasin siinä printtimediaa hevosiin ja purjelaivoihin. Aikoinaan ne olivat tärkeimmät välineet siirtää ihmisiä ja tavaraa paikasta toiseen. Enää ne eivät ole, mutta silti ne ovat ihailtuja ja rakastettuja. Printtimedian tulevaisuus voi olla samanlainen. Sen sijaan, että se on suurin ja tärkein kanava välittää tietoa ja ymmärtää maailmaa, se voi olla rakkain ja arvostetuin. Printti voi antaa samanlaisen kokemuksen “todesta” tai “aidosta” kuin myrskyä kyntävä purjealus tai laukkaava hevoslauma, mutta se ei enää ole massojen ykkösvalinta.
Paperimedian uudet liiketoimintamallit löytyvät kyllä, ne vain eivät perustu massa- vaan luksuslogiikkaan. Tällä on jännittävä ja haastava seuraus. Paperilehti on pitkään ollut demokraattisen yhteiskunnan kivijalka. Luksustuote ei oikein voi olla perusta kuin omalle kapealle segmentilleen. Kiinnostavaa onkin, minkälaiset viestintärakenteet turvaavat toimivan demokratian jatkossa. Ja kuka ne maksaa.