Vanhat viestinnän keinot eivät enää toimi ja tavallaan tiedät, mitä ne uudet olisivat: sisältömarkkinointia, digiä, mobiilia, tapahtumia… Mutta kun ei ehdi, ei millään. Jos olisi edes muutama tunti aikaa perehtyä niin, että uskaltaisi kokeilla. Mutta ei. Pitää mennä kokoukseen, kirjoittaa raportti, tavata asiakas, valmistella esitys, leikata budjettia – ja vielä tehdä ne työtkin.
Kirkas ykkössyy siihen, että sisältömarkkinointia ei saada käyntiin tai se hyytyy ennen kuin siitä ehti olla mitään hyötyä, on kiire. Tietenkin sinulla on kiire. Kaikilla on kiire. Mutta se tulee ajan mittaan hyvin kalliiksi. Jos lykkäät urheilun aloittamista tai parisuhteen kohentamista tarpeeksi pitkään, niin sydämesi pettää tai särkyy. Jos lykkäät uusien viestinnän keinojen käyttöönottoa, niin loputa sinua ei kuule enää kukaan. Mutta tämänhän me jo tiesimme.
Kun kehitystyö jää kiireen jalkoihin, lopulta alkaa hävettää. Olet mielestäsi pudonnut niin kauas muiden jälkeen, ettet oikein enää kehtaa ottaa asiaa puheeksi, saatikka tarttua siihen. Mieli luiskahtelee muiden akuuttien asioiden pariin tai etsii piilopaikkaa jatkuvan kiireen takaa. Tässä vaiheessa peli alkaa olla pahasti menetetty. Ja tämä on se isoimman eli ensimmäisen askelen ottamisen paikka.
Kaikki, mitä tarvitset oppiaksesi sisältömarkkinointia, on 30 minuuttia viikossa puolen vuoden ajan, vaikkapa seuraavan ohjelman mukaisesti.
1. Ota ensimmäinen askel
Etsi kalenteristasi kolme erillistä kolmenkymmenen minuutin koloa, alkaen ensi viikolla, ensi kuussa, kolmen kuukauden päässä… Milloin tahansa ja varaa ne henkilökohtaiselle sisältömarkkinointihetkelle. Kun ensimmäinen puolituntinen koittaa, aloita lukemalla johdantoblogi sisältömarkkinoinnista, vaikkapa Huffington Postista, Content Marketing Institutelta, Kissmetricsiltä tai Great Pointin Blogista. Kun olet lukenut, pysähdy ajattelemaan asiakkaitasi tai mitä tahansa viiteryhmääsi. Miten heidän elämänsä voisi olla hiukan helpompaa? Mitä sellaista voit kertoa, opettaa, näyttää, joka auttaisi heitä? Kirjoita muistiin oivalluksiasi.
Hyvissä ajoin ennen sitä toista varaamaasi kolmekymmenminuuttista, pyydä apua. Kaverilta joka vähän tuntee asioita, sisältötoimistolta, joka vaikuttaa osaavalta tai tutulta asiakkaalta. Näytä lista asioista, joista voisit kertoa ja kysy neuvoa. Missä ja miten minun pitäisi kertoa ajatuksistani, jotta niistä olisi muille iloa? Koettakaa päästä tekemisen yksityiskohtiin niin pian kuin mahdollista.
Kolmannen puolituntisen aikana tee jotakin konkreettista. Poimi listaltasi helpoin asia ja tee siitä lyhyt Facebook-postaus, googlaa pari hyvää juttua joista tutuille voisi olla hyötyä ja twiittaa linkit niihin kolmen oman sanan johdannolla, instagrammaa yrityksesi tuotteita erikoisissa tilanteissa. Tee jotakin, mitä tahansa, joka ei ole oman firmasi tai elämäsi markkinointia, vaan vastaanottajan elämän helpottamista ja julkaise se digitaalisessa kanavassa. Jos haluat harjoitella kotipiirissä, kuvaa kännykällä lapsi-, kissa-, leipomis- tai harjoitusvideo, joka ei kerro sinusta, vaan jostakin joka tuottaisi iloa tai hyötyä muille. Ihanan kynttiläillalliskuvan sijasta postaa resepti. Hauiskuvan sijasta julkaise vinkki täydelliseen kahvakuulasvingiin. Söpön lapsikuvan sijasta, postaa jekku, jolla tenavan saa itse laittamaan saappaat jalkaansa.
2. Aloita pieninä paloina
Opettele ensin yksi kanava. Facebookista, Twitteristä tai LinkedInistä kannattaa aloittaa. Tai jos oikein innostut, ala blogata ja jakaa blogejasi sosiaalisessa mediassa. Ehkä helpoimmin pääset alkuun perustamalla blogin osoitteeseen WordPress.com. Julkaise säännöllisesti jotakin hyödyllistä. Rytmin voit päättää itse, kunhan pysyt siinä. Luo supersimppeli prosessi suunnitella ja aikatauluttaa tekemistäsi. Ilmainen Trello-ohjelma toimii tässä tapauksessa loistavasti. Laita sinne ideat, aihiot, valmiit jutut ja julkaistut blogit hyvään järjestykseen, niin tiedät, missä mennään ja mitä seuraavaksi pitäisi tehdä.
Valitse säännöllinen ajankohta julkaisemiselle. Twitterissä on hyvä töräytellä aika usein, kaikille muilla alustoilla riittää kerran viikossa tai harvemminkin. Valitse julkaisutiheys sen mukaan, kuinka usein voit tuottaa laadukasta sisältöä mahdollisimman vähällä vaivalla. Julkaise bisnesjuttusi keskellä viikkoa lounasaikaan, henkilökohtaiset viikonloppuaamuna. Ja vielä, valitse yksi mittari, jota seuraat, vaikkapa klikkaukset, kommentit tai jaot, ja katso voitko toimenpiteilläsi vaikuttaa niihin.
3. Luo laukaisin ja palkinto
Varaa tekemiselle maksimiaika, joka ei saa olla kovin pitkä ja nipistä sitäkin vähän. Pakota itsesi työskentelemään nopeasti ja säännöllisesti. Jotta se onnistuisi, sinun kannattaa hyödyntää hiukan koirankoulutuspsykologiaa. Luo laukaisin ja palkinto. Blogi aina sunnuntai-iltana ja sen päälle iso annos lempijäätelöä. Perjantaina Facebook-postaus ja sitten saunaan. Kun tekemisen yhdistää mukavaan asiaan, jota odottaa, alkaa odottaa itse tekemistäkin. En kuitenkaan suosittele ottaamaan tequila-shottia aina Twiitin päälle.
Hyväksy virheet ja kritiikki. Älä koskaan postaa päihtyneenä tai vihaisena, mutta muuten voit ottaa aika rennosti. Paras sisältö on sellaista, jonka julkaiseminen aina hirvittää hiukan. Tarkoitus ei ole pyrkiä heti täydellisyyteen, vaan aina hiukan parempaan suoritukseen kuin aikaisemmin. Kokeileminen on ainoa tie eteenpäin.
Jatka näin kuuden kuukauden ajan. Viisi minuuttia päivässä Twitterin parissa tai puoli tuntia viikossa Facebook-päivityksen laatimista tai tunti blogin kirjoittamista joka toinen viikko tai edes kerran kuussa. Ja kun tekemisiäsi kommentoidaan, niin varaa vielä muutama minuutti siihen, että edes kuittaat kommentin tykkäyksellä tai mieluummin lyhyellä vastauksella.
Puolen vuoden päästä – ja koska olet kiireinen niin se on ihan kohta – olet jo saanut juonesta kiinni ja voit joko ryhtyä hoitamaan organisaatiosi sisältömarkkinointia itse, tai ole ainakin kehittynyt taitavaksi sisältömarkkinoinnin ostajaksi.
Ota se askel! Ja pidä hauskaa.